Slouží, jak již samotný název napovídá ke spojování jednotlivých kusů kolejnic. Tím zajišťuje plynulý a bezproblémový průjezd kladek mezi jednotlivými kolejnicemi.
V místech, kde je potřeba dráhu propojit se používá právě spojka B49(jednotlivé kolejnice mezi sebou, kolejnice s oblouky a výhybkami). Dle charakteru konkrétní dráhy a možností jejího kotvení, může být také spojka B49 nahrazena spojkou nastavitelnou B11 či spojkou s upevněním na strop B30. Pakliže je dráha vyztužená, používají se speciální kotvící prvky.
Spojka B49
Spojka nastavitelná B11
Spojka s upevněním na strop B30
Spojky B49 jsou velmi důležitým spojovacím prvkem všech stavebnicových systémů NIKO. Díky nim je montáž snadná a rychlá.
Spojky B49 nabízíme ve žlutém zinkochromátu (zlaté provedení), tak i v modrém zinkochromátu (stříbrné provedení).
Montáž
Samotná montáž spojky musí proběhnout pečlivě, dle pokynů výrobce. Pokud je montáž provedena nesprávným způsobem, dochází k tomu, že kladky a vozíky neprojíždí dráhou plynule.
Montáž se provádí následujícím způsobem:
- Konce obou kolejnic se vsunou do spojky tak, že se střetnou v jejím středu,
- Čtyři šrouby ve vrchní části se musí utáhnout tak, aby spodní část kolejnic lícovala rovnoběžně se spojkou, čímž dosáhneme plochého spoje pro hladký průjezd vozíků,
- Rovnoměrným utažením čtyř bočních šroubů (2 + 2 z každé strany) zajistíme osovou souměrnost kolejnic.
Spojení dvou částí kolejnice za pomoci spojky B49, demonstruje také přiložené video:
POZOR!
- Zajištění vodorovnosti a svislosti obou kolejnic dráhy je nezbytné pro plynulý průjezd kladek a vozíků. Vzniklá mezera mezi kolejnicemi musí být co možná nejmenší.
- Správné dotažení šroubů spojky je důležité. Dbejte prosím na to, že přílišné dotažení šroubů spojky by mohlo způsobit deformaci kolejnic.
- Spojky slouží pouze ke spojení dvou kolejnic. Neplní funkci nosných a kotvících svorek, proto je třeba věnovat zvýšenou pozornost také montáži nosných svorek v blízkosti spojek. Výrobce doporučuje svorky umisťovat vždy před a také za každou spojku, tím eliminujeme případné přetížení dráhy v místě spojení kolejnic.